Handel og reiseliv går hånd i hånd på Mølla

En sprek forlovelse og et ujålete forhold er så langt resultatet av et nytt samarbeidMølla Storsenter. Her skal handel og reiseliv hånd i hånd med et kjøpesenter som “Norges største turistkontor”.  

– Vi starter opp med et pilotprosjekt i sommer. Vi har nå seks til sju reiselivsdestinasjoner og tilsvarende antall butikker hos oss som vil være med, sier senterleder Harald Tungevåg.  

Det hele er egentlig ganske enkelt. Reiselivsdestinasjonene blir paret opp med en butikk på kjøpesenteret, hvor formålet er å være gode ambassadører og vertskap for hverandre. 

-Butikkene har fått mulighet til å ha ei ønskeliste på destinasjon, for et best mulig engasjement og resultat av samarbeidet, forteller Tungevåg. 

Sprek “forlovelse” og ujålete forhold

Helgøya Klatrepark har inngått “forlovelse” med gullsmedbutikken Bjørklund, mens Prøysenhuset har inngått et ujålete forhold med Marguerite Skintonic. 

turistkontor-2
Elisabeth Stai fra Helgøya Klatrepark og Emilie Kristine Lierhagen hos Bjørklund på Mølla har forlovet seg og vil være vertskap og ambassadører for hverandre framover.
turistkontor-3
Marie Beate Rise på Prøysen og Gun Elisabeth Høisveen hos Marguerite Skintonic har funnet tonen i et ujålete forhold en nasjonal kulturskatt verdig.

– At vi får muligheten til å vise oss fram her på kjøpesenteret som har mange besøkende midt i hjertet av Brumunddal, er et strålende og raust tiltak, sier Elisabeth Stai i Helgøya Klatrepark. Sammen med Prøysenhuset er de blant de seks til sju lokale reiselivsdestinasjoner, som har takket ja til et helt nytt prosjekt som bringer handel og reiseliv tettere sammen i Ringsaker. 

Viktig å støtte opp om hverandre

Hos Marguerite Skintonic går praten livlig, og planlegginga er allerede godt i gang om rekvisitter til et utstillingsvindu med materiell, kjolekledd dukke med stråhatt og kanskje et forkle som betjeningen kan bruke ved spesielle anledninger. Eller kanskje plass for en stand.  

– Nå har de allerede fått et lynkurs i Prøysen, og vi har drillet programmet vårt, sier Marit Beate Rise fra Prøysenhuset. Butikkdriver Gunn Høiesveen og Prøysen-formidleren er skjønt om at dette vil bli et ujålete samarbeid en nasjonal kulturskatt verdig.  

– Vi tenker at det er viktig å støtte opp om hverandre. Vi tilhører samme kommune og det er viktig å jobbe for at vi skal gjøre det bra alle sammen, er de to enige om.  

Emilie Kristine Lierhagen hos Bjørklund har ikke noe imot å gå i klatresele på jobb en dag, for å skape blest om den nye spreke “forloveden” fra Helgøya.  

– Det er artig å kunne bidra som vertskap, og at vi kan hjelpe slik at folk som er innom oss kan bli kjent med og bruke mer av Ringsaker når de er her, sier butikkmedarbeideren.  

Bli én natt til

I løpet av sommermånedene juni, juli og august har kjøpesenteret i Brumunddal 450.000 besøkende, som gir reiselivsdestinasjonene mulighet for å nå ut til mange både av tilreisende og lokalbefolkning.  

-Jeg vil si at handel og reiseliv passer sammen som hånd i hanske. Kundene er våre gjester, og når du har gjester er du vertskap som har invitert til selskap. Ved å være godt vertskap for hverandre håper vi tilreisende oppdager noe mer de vil gjøre, og velger å bli noen timer ekstra eller at blir én natt til for å oppleve mer av Ringsaker. Ved å bli lenger vil de også ha behov overnatting, gå ut å spise og handle mer, sier Tungevåg.  

En sprek “forlovelse” og et ujålete forhold er på gang når handel og reiseliv finner hverandre på Mølla Storsenter:
F.v: Marie Beate Rise fra Prøysenhuset, Gun Elisabeth Høisveen fra Marguerite Skintonic,
senterleder Harald Tungevåg, Emilie Kristine Lierhagen fra Bjørklund og Elisabeth Stai fra Heløya Klatrepark.

Norges største turistkontor?

Idéen om å trekke reiselivsdestinasjonene inn på kjøpesenteret har senterlederen hatt siden før korona i 2019. Han ser et stor potensiale i videreutvikling av det gjensidige samarbeidet, hvor også kjøpesentret og hver enkelt butikk vil få mulighet til å nå ut med sine budskap hos reiselivsdestinasjonene. For, det hender seg jo at noen forlover seg i en klatrepark også, kan Stai bekrefte.  

-Vi har jo 25 butikker å ta av her på senteret, så vi kan jo nesten si at vi kan ha Norges største turistkontor her, sier Tungevåg. Han kan også fortelle at flere reiselivsdestinasjoner allerede har ymtet frampå at dette kunne bli en helårsaktivitet.  

Visit Østlandet støtter også satsningen med ti vertskapskurs til ansatte i butikkene på kjøpesenteret.  

Kjøpesenteret i Brumunddal har nå 28 butikker og virksomheter og er arbeidsplass for 175 til 200 ansatte.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å sikre at du får den beste opplevelsen på nettstedet vårt. Les mer